Stäng Forum-fönstret
+ Svara på ämne
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: avloppslukt av minireningsverk

Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2014

avloppslukt av minireningsverk

Hej alla proffs!
    jag har ett problem som plågat mig under ett årstid och söker tips från kunniga
    Jag bor i ett nybyggt hus med enskilt avlopp och djupborrad brunn.
    samtidigt som huset byggdes installerade jag ett minireningsverk uponor clean 1,
    Valet av just denna är att vi har ont om plats i tomten och att denna skulle vara ett bra val. Efter att minireningsverket kom i drift så började det sprida avloppslukt från taket där avluftaren finns. Huset är tvåvåningshus och avluftaren sitter högt upp, odör lukten kommer ibland från utloppet som går till diket också, lukten kommer samtidigt med det renade vattnet som går till diket, talade med uponor och de tipsade om ett odörfilter som jag kunde ha på avluftaren som tar bort lukten, jag installerade en sådan lukten försvann från taket men istället så förstärktes lukten runt reningsverket och utloppsröret som går till diket. Jag ringde filtertillverkaren och han tipsade om ett kanalfläkt som man monterar före filtret för att skapa undertryck i tanken. sagt och gjort installerade kanalfläkten och det tog en vecka tills lukten började komma igen från taket.
    Jag tog bort filtret och förlängde avluftaren ytterligare 2 meter så att jag kom över nock men problemet kvarstår. lukten kommer då och då och plågar mig och mina grannar som börjat klaga på lukten som pyser då och då och lägger sig som ett moln.
    Nu har jag bott med detta i ett år och vi får inte bakteriekulturen att fungera luktfritt, Vi spolar inget olämpligt i reningsverket och använder svanmärkta diskmedel och tvättmedel är det någon som kan tipsa mig??
    Mvh

Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2014
    Hej!
    Jag rekommendera att:
    1.Hänvisa problem till entreprenör som installera minireningsverk
    2.Hur många personer bor i huset.
    3.Är det korrekt dosering.
    4.Har du service avtal

/Victor

Miljöcoach

Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2014
    Hej Victor!
    Jag har redan talat med med min entreprenör som hänvisar till uponor support,
    Har ett serviceavtal och de har redan varit hos mig och kunde inte hitta orsaken de säger att det inte fanns syre i tanken och att det är något i tanken som förbrukar all syre tex järn,
    jag gjorde vattenprov och alla värden är normala och vattnet är tjänligt.
    vi är 5 personer som bor i hushållet.
    Doseringen vet jag inget om, servicekillen gick igenom hela reningsverket och allt fungerade som det skulle inkl doseringen Mvh

Hej Fadi, hur har det gått? Har samma problem som du.

+ Svara på ämne

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg