Stäng Forum-fönstret
+ Svara på ämne
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kommunen kräver nytt avlopp som vi inte har råd med

Kommunen kräver nytt avlopp som vi inte har råd med

Vi köpte hus i borås kommun med enskilt avlopp, trekammarbrunn med stenkista för 2 år sen. Nu kräver kommunen att vi ska byta hela avloppssystemet inom två år annars får vi förbud att använda det. Frågan är bara, vem ska betala detta? Vi har inte råd och huset behöver nytt tak i första hand..

Kan man bara skita i att göra det? Det är ju inget fel på systemet och inte spolar vi ner några gifter heller. Kan man få uppskov på 5-10 år?

Vi vill självklart byta systemet, men just nu finns det inga pengar till detta..

Ska kommunen tvinga oss att sälja vårt drömhus med förlust??!!

Tacksam för svar

Tyvärr tror jag att reglerna är hänsynslösa i avseendet att man faktiskt inte har råd. Avlopp är dyrt. Skitdyrt.
    Spelar inte heller någon roll vart man bor i landet. På många platser kan ju faktiskt avloppet bli dyrare än värdet på huset.

Tror att det finns rättsfall där man provat "inte råd" men där fastighetsägaren har förlorat.
    Undantag tror jag mer beviljas till de med väldigt väldigt liten belastning eller ej kontinuerlig belastning.

Mitt förslag är att ni söker tillstånd för tänkt framtida avloppslösning.
    Med tillståndet har ni två år på er att börja och fem år att avsluta projektet.
    Svårt att kontrollera vad som avses med "börja", så ni får ju per definition fem års respit-tid.
    Då finns tid till att spara en summa varje månad - och ha tak över huvudet också kanske?
    Möjlighet att låna till investeringen? Värdet på fastigheten torde öka och med den säkerheten kan kanske banken vara en del av lösningen.

Gällande er situation där "kommunen kräver nytt avlopp" så förutsätter jag att ni har fått ett föreläggande att åtgärda ert avlopp? Därmed faller tyvärr resonemanget i kommentaren ovan då det är tidslinjen i föreläggandet som gäller och inte ev tid att slutföra ett sökt tillstånd. Ta en diskussion med Miljökontoret i er kommun om vad som gäller, kanske kan ni komma fram till något som gynnar alla parter? Lycka till!

Om den befintliga 3-kammarbrunnen har tillräcklig volym borde de bli nöjda med en infiltration alt.markbädd istället för stenkistan.En sådan lösning kostar ca:35000kr vilket borde vara överkomligt på två år.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg