Jag ska bygga om min sommarstuga i Kungälvs kommun, där finns nu en enkel stenkista, men i och med den planerade ombyggnaden måste jag ha en godkänd lösning för BDT-vatten. Jag har en godkänd separett med latrinkompost. Stugan ska fortsatt vara en sommarstuga för ett hushåll på 1 - max 3 personer. Kommunalt vatten och avlopp är planerat till 2022 - 2024, men det är mer än tre år och då måste jag enligt kommunens miljöförvaltning ha en godkänd BDT-lösning.

Allt jag egentligen behöver är någon godkänd lösning för hushållsvatten (handdisk) och dusch. Jag har nu tittat på flera sk BDT-filter, t ex Bio-Box (olika storlekar från 300l/dygn - 600 l/dygn), Biolan gråvattenfilter, Upton BDT easy. Dessa finns också med tillval av mindre infiltrationssystem. Fördelen med dem är att jag som fastighetsägare kan sköta dem själv, och ingen slamhämtning behövs (Det finns ingen ok vändplats vid stugan för slamsugningsbilen). De är också förhållandevis billiga. Återförsäljaren till en av produkterna säger att den sålts till Kungälvs kommun. På kommunen svarar man mig att den boxen har tidigare fått avlsag, därför att det finns en dom från mark och miljödomstolen (i Haninge) att den inte håller måttet. Risken finns att jag inte får igenom en sådan lösning med tanke på den dom som finns. Återförsäljaren säger att den nu finns nya rön på att denna box nu är godkänd. Jag vet varken ut eller in. Dessutom säger man från kommunen att det inte spelar någon roll att jag har ett litet hushåll - de räknar med "schablon-hushåll" alltså 5 personer och då räcker inte de mindre filtren (300 l/dygn) som jag först tänkte.

Nu vet jag inte vad jag ska våga föreslå - jag vill inte få nej på bygglovet som ska skickas in, jag måste verkligen bygga om stugan (mögel i vägg och för litet). Jag funderar helt enkelt på att strunta i att dra in vattnet (dålig kvalitet ändå och tar med dricksvatten från Göteborg), använda hink till hushållsavfallet och duscha ute i trädgården. Kan dom säga nej till bygglovet om jag inte har vatten indraget? Och vet någon nåt om nån bättre lösning? Det känns ju väldigt onödigt att lägga ned en massa pengar på ett minireningsverk för detta enkla avlopp som dessutom måste skrotas inom loppet av 6 år.